Mehano (T274) Class 66 HGK DE64

Eindelijk was het dan zover, de eerste van de 4 Class 66 locs was verkrijgbaar. De serie begint met de HGK DE 64.

Artikelnummer T274
  • Datum aankoop 30 december 2004
  • Middenmotor, cardan
  • Nieuwe ontwikkeling
  • Rood/wit lichtwissel
Zo uit de doos. Het valt op dat Mehano er al veel onderdelen zelf vanuit de fabriek erop heeft zitten. Ruitenwissers, luchtslangen en imitatie koppelingen.
De kop, met de cabine en een stukje van het wielstel. Ik vind niet dat het model hoog op de poten staat.
Op het dak zijn wat antennes te vinden en een hele grote uitlaat, die enigzins een beetje vuil is (vanuit de fabriek gedaan) Ze ligt op het dak vast met een tweetal schroefjes aan de binnenkant van de kap.
Mehano modellen hebben vaak heel mooi fijn draadwerk van echt metaal. Ook op het dak is een rooster te vinden wat het dak gelijk een stukje meer detail geeft, al zit er weinig op het dak.
We gaan een decoder inbouwen. Je moet 4 schroeven losdraaien aan de onderkant van de loc, tussen de wielstellen. Dat is een beetje ongelukkig gekozen, maar de wielstellen kunnen wel helemaal opzij draaien zodat je er goed bij kan.
De kap laat daarna snel los. Een flink blok metaal komt tevoorschijn als chassis waarin een motor met vliegwiel en cardan verstopt ligt.
Aan de zijkant vinden we de decoder Nem aansluiting.
Er is weer een zee van ruimte voor de decoder. Klasse. Jammer dat het blank staal is.Een plastic bakje had wel handig geweest om zo kortsluiting te voorkomen.
Dus zelf wat isolatie tape aangebracht ter bescherming van de decoder.
Die zit er snel in. Het is een Lenz 1025A.
Het 3e hoge frontsein wordt goed verlicht via een lichtgeleider die achter de cabine omhoog loopt. Het ledje zit beneden, maar het model heeft dus wel 3 ledjes, de lichtstaaf snoept geen licht weg bij de andere twee, wat zorgt voor een hoog sein wat net zo fel brand als de twee lage frontseinen.
Een heel klein printje met nog kleinere ledjes zorgen voor de sein verlichting. Het ledje voor het hoge frontsein zit aan de achterkant van de print.
Let op de indusi magneet. Mooi weergegeven en hangt ook net heel mooi boven de rails.
Ik ben zeer te spreken over de details op de wielstellen en de beschrifting op de loc.
Je kunt het woord FUEL lezen, en de meter kun je ook goed aflezen op de dieseltank.
Dit vind ik erg jammer. De mock-up van de loc (te zien op Miba.de) heeft niet alleen op het dak, maar ook in de zijkanten echte roosters van fijn messing. Het model wat nu is uitgekomen, heeft in de zijkanten gewoon een stuk meegegoten plastic, en met wat donkere kleuren, wil men de illusie geven van een rooster. Erg jammer.....want dat vind ik niet gelukt.
De leidingen daar in tegen, erg netjes. Dat is zeker bij deze loc een hele toer om dit in model weer te geven, maar ik vind dat Mehano daar best goed in is geslaagd.
Dit niet....de witte verf zit niet helemaal in de kieren van de lijntjes in de zijkant van de loc. Piko heeft dat met de Br189 wel voor elkaar, dus Mehano ga daar maar eens kijken, want dit is broddelwerk !
Nogmaals een wielstel, ik vind deze prima weergegeven. Let wederom maar eens op de leidingen naar de zandkasten en de indusi magneet.
Zoals we gewend zijn bij Mehano, veel reserve onderdelen. Dat is altijd fijn.
Dit zetten we nog even aan de voorkant van de loc. Een opvulstuk (met handvaten) om de bufferbalk dicht te maken, en een complete slangenset.
Zo, dat geeft de kop meer smoel.

Tenslotte nog een foto van de kop. Ik vind het een mooi en geslaagd model. Jammer van de witte verf in het logo. Ik hoop dat de ERS, Shortlines en DLC versies beter in de verf komen te zitten aan de zijkanten.

De rij eigenschappen van het model : Ik rijd digitaal, dus kan alleen die rij eigenschappen bespreken. In het model zit een Lenz 1025A decoder, zo uit de doos zonder extra instellingen en daarmee rijd het model subliem. Het model word aangestuurd door Koploper en trekt zeer mooi en langszaam op en remt ook netjes af. Model kan zeer mooi en gelijkmatig kruipen. Het motor geluid is aangenaam, een zachte zoem. De seinverlichting is prima inorde, en lekt niet naar de cabine.

Reacties   

#1 bernardrood 18-09-2011 18:16
Hai chris ik heb als de verlichting brand dat het lekt in het front
heb jij daar geen last van

groet Ben
#2 Chris 18-09-2011 23:20
Stukjes krimpkous om de de geleiders van de front en sluitseinen leggen en je hebt nergens meer last van :-)

Login of registreer om een reactie te plaatsen.

Login

Online

We hebben 37 gasten en één lid online