Mehano ICE III Amsterdam

En ik maar roepen dat de Mehano ICE III nooit in Groterdam zal komen te rijden. Maar als je het treinstel praktisch aangeboden krijgt, laat je het toch niet liggen. Een verslag.
Artikelnummer : T689 2368
  • Datum aankoop 03 Maart 2007
  • Treinstel
  • Nieuw
  • Nummer/uitvoering variant
ice1 De Mehano ICE III zit compleet, 8 delig in een fraaie doos. In de doos zit het nodige aan vilt, om het treinstel goed te beschermen. Tegen een zeer concurrerende prijs heeft Mehano dit treinstel op de markt gezet. Daar kan niemand tegenop. Maar....wil men dat wel, gezien de kwaliteit die het treinstel heeft ?
ice2 Het 8 delige treinstel zo uit de doos. Niets mis mee, zo op het eerste gezicht.
ice3 De neus ziet er prima uit. Fraaie lijnen die we kennen van het treinstel.
ice4 De bedrukking van het treinstel is prima in orde. Hoewel ik wel in mijn handjes mag knijpen dat de zilveren randjes op de ovalen ramen er recht opzitten, want bij menig treinstel zit dat er zeer scheef op. De naam Amsterdam is duidelijk te lezen. Ook de bedrukking op de ramen is helemaal top. Lekker scherp.

Ook de Mehano ICE III heeft een flinke naad tussen bak en onderstel. Daar heeft de Piko ook last van.
ice5 Nogmaals de neus. Seinbeeld is prima inorde. Logo van de NS zit er strak op.
ice6 Wat de Piko mist, heeft de Mehano wel. De airco units op het dak.
Daar bedoel ik mee, de airco units zijn nadat de treinstellen in dienst waren aangepast, omdat de koeling niet toereikend was. Vandaar dat de Piko nog de oude units op het dak heeft staan (dus de lage ingebouwde variant) en de Mehano de juiste units.
ice7 Wat de Piko in het geheel niet heeft, heeft de Mehano juist weer veel te veel. Magneet remmen. Wat de Mehano ook mist zijn de remschijven. De details op de wiestellen zijn wel netjes inorde.
oce8 We gaan de 8 delen eens aan elkaar klikken. We beginnen met rijtuig 1, direct achter de kopbak. Daar zit een draadje aan, die de eerste panto voed op dat betreffende rijtuig.

Dat ziet er niet echt mega uit. Maar als je niet via de bovenleiding gaat rijden, kun je het geheel weghalen.
ice9 Dan koppel je het treinstel aan elkaar, en krijg je dit. Een enorme ruimte tussen de bakken. Is Mehano zo trots, dat ze het enige ICE III treinstel hebben gemaakt, exact 1:87, maar van een kortkoppeling had men dan weer niet gehoord.

Wat zonde ! Misser eerste klas. Dit gaat bij mij echt zo niet rondrijden.......

En die draad....
ice10 Ook van de panto units kan ik nou niet echt warm worden. Erg simpel uitgevoerd allemaal. Dan heeft Piko het wel beter voor elkaar. Dit treinstel schreeuwt om een flinke pimpbeurt met Piko onderdelen....

Jammer dat de windlei platen ook erg simpel zijn uitgevoerd.
ice11 Ook hier een ovaal raam wat prima inorde is. Geen opmerkingen over de bedrukking.. De rode lijn loopt over het gehele treinstel keurig netjes gelijk door.
ice12 Het Bistro rijtuig. In tegenstelling tot de Piko heeft dit treinstel wel een panto unit, dus geen zaag en breek werk hier.
ice13 Detail van de Bistro.
ice14 Nog een keer de Bistro. Prima inorde.
ice15 De onderkant van de kop rijtuigen. Geen afscherming van de printplaat waar de ledjes op zitten. de ledjes zijn wit. Dus correct. De Piko heeft gele ledjes, dus niet juist.
ice16 De motor zit in het koprijtuig. Dat zorgt ervoor dat er geen inrichting in het kop rijtuig zit. Nu is dat niet zo erg omdat er donkere ruiten in het treinstel zitten, maar binnenverlichting is nu wel onmogelijk geworden.
ece17 De cabine met bestuurder. Dat is wel erg simpel weergegeven, en dus jammer, omdat de boel achter een enorme ruit zit. Dus ook wat pimpwerk nodig.
ice18 De decoder aansluiting, niets mis mee.
ice19 De decoder heeft snel zijn plek gevonden, en heeft een zee van ruimte. Het treinstel rijd echter niet. Het geeft een hoge fluittoon en geeft geen enkel teken van leven. Terug naar de importeur dus.
ice20 De koppelingen tussen de bakken zijn niet electrisch geleidend, en niet kortgekoppeld. Echter, deze koppelingen zijn erg makkelijk te verwijderen, en dit aanblik heeft bij mij al een plannetje doen ontwikkelen hoe ik heel snel een nieuwe koppeling kan plaatsen.
ice21 De andere kopbak heeft wel inrichting, maar bij digitaal gebruik compleet aan zijn lot over gelaten. De seinverlichting kleurt nu mooi roze op......

Dat vind ik echt anno 2007 met alle digitale technologie die we nu hebben toch echt niet meer kunnen.
ice22 Ook in de andere kopbak wel ledjes, maar niet digitaal aan te sturen.
iceeinde Tenslotte nog een foto van de fraaie kop.
De rij eigenschappen : Als het treinstel voor het eerste op de baan komt, start het enigzins twijfelend. Maar naar een paar rondjes rijd het netjes.
Wel (omdat er geen afdekplaatje onder zit) lekt het licht van de seinen naar het spoor. Omdat de printjes groen zijn, krijg je een soort van Halloweenachtige sfeer op je baan.....

Laat ik nog wat extra commentaar geven. Dit treinstel is niet tot stand gekomen met de belgische importeur Rocky Rail, maar met de Duitse, Powersale. Dat is verantwoordelijke samen met Mehano voor de kwalitiet van dit treinstel. Ik zou als fabrikant en importeur destijds niet te koop hebben gelopen met dit treinstel qua prijs en schaalverhoudingen. Ik zou er wat 10tjes bovenop gegooit hebben, wat had kunnen resulteren tot een fraai treinstel.

Eigenlijk zou je de Piko en de Mehano in een grote centrifuge moeten gooien, op de snelste stand moeten laten draaien, en voila, daar had je dan het beste van twee merken in 1 treinstel zitten.

Dit treinstel gaan we natuurlijk pimpen. Komen we nog op terug.

Login of registreer om een reactie te plaatsen.

Login

Online

We hebben 41 gasten en geen leden online