Bouw van Waterlingen

Waterlingen is direct verbonden met Doodstil. Echter heeft Waterlingen een dubbelsporige lijn waar ook electrische treinen kunnen rijden, en Doodstil is een enkele sporige diesellijn.Deze overgang vind plaats in het schaduwstation. Hieronder het baanplan van Waterlingen. In Waterlingen kunnen dus ook de dieseltreinstellen stoppen vanuit Doodstil. Andersom niet, dus wil je naar Doodstil vanuit Waterlingen, betekend dat overstappen in Waterlingen op een dieseltreinstel. De Plan V's en T's die in Waterlingen aankomen, komen vanuit Groterdam.

920waterlingen

 

Je hebt er lang op moeten wachten, maar hier is dan het eerste baanplan, en wel van Waterlingen (met dank aan Paul Olislagers voor het maken van de tekening). Deze baan is 4 meter lang en 85 cm diep. Waterlingen ligt aan de Waddenzee en heeft een haven. Een klein kanaal verbind het achterland met de Waddenzee. Het sporenplan is simpel, maar het perron ligt wel in een flauwe boog. De sporen over het water liggen over een kleine brug die echt op en dicht kan.

Wat is er allemaal te zien ?


1   = Het station van Waterlingen. Ja, ze ligt inderdaad voor het zichtveld. Op de meeste modelspoorbanen zijn de treinen te zien en ligt het station erachter. Ik wil de kijker al het ware dwingen de treinen op te zoeken achter het stationsgebouw en zo automatisch beter naar het dorp te laten kijken.

2   = De werf van Waterlingen. Kleine werf waar nog wat andere gebouwen omheen komen te staan en op de werf is men dadelijk bezig met onderhoud aan een krabbenkotter (volromp model)

3   = De vuurtoren van Waterlingen. Ze krijgt gezelschap van meeuwen en vissers.

4   = Dijkhuisjes. Een paar kleine dijkhuisjes bovenop de dijk, met direct achter de dijkhuisjes een slootje en weilanden.

5   = De Stellingmolen. Mooi focuspunt in het dorp, ze steekt overal bovenuit en trekt de aandacht. De wieken kunnen echt draaien en worden aangedreven door een motor. Om de molen gebeurd natuurlijk het een en ander.

6   = De textielfabriek van Protomodels. Zeer groot gebouw. Zal een blikvanger worden.

7   = De lokloods van Waterlingen. Een bescheiden werkplaats van een lokale groep vrijwilligers die wat rijtuigen en loks onderhouden.

8   = De van Gend en Loos loods. Een klein treintje zal de loods voorzien van voorraad, en de Brekina van Gend en Loos vrachtwagens komen dat mooi oppikken.

9   = Kleine loods, maar zal een visafslag worden. In het water voor de visafslag komt een kustvaarder van Artitec met de naam Anna Jannigje Helena.

10 = Twee flats van Artitec vullen een hoek in Waterlingen op. Diverse kleine gebeurtenissen zullen te zien zijn bij die flats.

De rest van de scenery komt naar mate de baanbouw zal vorderen.

Reacties   

#1 DelticPower 01-04-2013 19:33
Hallo Chris, dit ziet er mooi uit. Nodigt uit tot nabouw. Blijft het sporenplan van Groterdam zelf bestaan of komen daar ook veranderingen, omdat het niet meer op de side staat. Kijk alweer uit naar de plannen voor doodstil en de van ginnekenpolder.
Veelsucces en groeten van Jan
#2 Chris 02-04-2013 09:32
Nee. Het sporenplan van Groterdam gaat ook op de schop. Geen Lage Zij meer.
In feite worden Waterlingen, Groterdam en Doodstil en de polder 4 afzonderlijke banen. (visueel dan)
#3 DelticPower 04-04-2013 13:58
Hoi Chris, dus alles wordt anders. Kun je een plattegrondje van je zolder laten zien hoe de plannen (de vier banen) gepland zijn.
Groeten Jan
#4 Chris 04-04-2013 23:58
Zal ik van het weekend eens doen :)

Login of registreer om een reactie te plaatsen.

Login

Online

We hebben 158 gasten en één lid online